Nieuws uit groep 1-2d

Juffendag
23 juni 2021 door juf Sannie en juf Astrid

Vandaag vierden wij de verjaardagen van alle kleuterjuffen: juffendag! Veel kinderen kwamen voor deze feestelijke dag verkleed naar school en ook de juffen waren verkleed als Oranje supporters.

We startten de dag met het toezingen van de juffen op het speelplein. Daarna hebben we een gezellige ochtend gehad met veel spelletjes in sportsferen, want ook sloten wij vandaag ons thema 'sport' af. Zo hebben we o.a. touwgetrokken, een dansspel met houdingen gedaan, het 'keeperspel' gespeeld waarbij het middelste kind de keeper was en de naaste kinderen de juiste arm omhoog moesten steken om de doelpalen te vormen. Best lastig nog, maar erg leuk.
En natuurlijk mochten wij een gedeelte van de ochtend op het plein met onze wieltjes: skeelers, rolschaatsen, stepjes, skateboads... wat een pret! Op het plein waren échte verkeersborden en zelfs een stoplicht. We moesten ons met onze wieltjes dus nog aan de verkeersregels houden ook!

We zijn vreselijk verwend met prachtige cadeaus, heel erg bedankt hiervoor. Juf Nicole kwam ook nog even om de hoek kijken, zo waren alle juffen van groep 1-2 d vandaag aanwezig.

In album kunt u weer de foto's bekijken.

Waterfeest!
17 juni 2021 door juf Sannie en juf Astrid

Zomerse temperaturen op een, officieel nog, lentedag.. dat vraagt om verkoeling. Vandaar dat wij vanmorgen een waterfeest gehouden hebben op het speelplein. Waterspuiten, -tafels, ballonnen en vooral heel veel pret! In uw e-mail vindt u een filmpje van deze verkoelende en feestelijke ochtend. In het album hebben we ook foto's geplaatst.

Veel kijkplezier!

Kinderen spelen met waterpistolen in het deel | Gratis Vector

Nerf guns in de gym
8 juni 2021 door Juf Ellen

Vandaag hebben wij leren mikken met Nerf guns op krokodillen, angry birds, ballen en hazen.

Sport: Wat vang jij?
4 juni 2021 door juf Astrid en juf Sannie

'Wat vang jij?'. Een les uit ons project over sport. We starten met een raadsel: 'Bij welke sport heb je een hengel nodig?'. Juist ja, bij vissen!

Op de grond in de kring (de vijver) zwemmen allemaal vissen (kaarten met sporten erop). Juf zegt een raadsel of geeft een omschrijving, bijvoorbeeld: 'Bij welke sport rijd je op de rug van een dier?' (paardrijden). Het kind met de hengel vist het kaartje paardrijden op. Dit was nog best lastig! Goed mikken en geduld hebben...

De kinderen vonden het erg leuk, maar helaas is, vanwege de tijd, nog niet iedereen aan de beurt geweest. Volgende week gaan we deze les dus herhalen, zodat ook de laatste kinderen nog even mogen hengelen.

Fotobehang Illustratie van Boy Cartoon vissen • Pixers® - We leven om te  veranderen

Picknicken
4 juni 2021 door juf Astrid en juf Sannie

Vandaag hebben we onze lunch niet binnen, maar buiten opgegeten. Lekker in het gras, onder de bomen. Dat maakt een zonnige vrijdag extra speciaal. Bijna iedereen had een kleedje meegenomen. Senna had voor ieder kind nog wat lekkers meegebracht, dus zij trakteerde de groep. En Simon had ook een leuk momentje, want tijdens de picknick bleef zijn tand hangen in zijn broodje: tand eruit!

Picknick Kids Stock-vector - FreeImages.com

Bewegend leren: rekenles
4 juni 2021 door juf Sannie en juf Astrid

Vanmorgen hebben wij buiten gegymd. Het weer en ons thema 'sport' leende zich uitstekend voor een bewegend leren activiteit met als doel: bewegen maar ook dobbelsteenstructuur- en getalherkenning, synchroon tellen en het oefenen van de begrippen 'meer', 'minder', 'veel' en 'weinig'. (rekenen). Het voornaamste doel was natuurlijk: plezier hebben!

Groep 1: Op het Kerkplein stonden de kinderen in groepjes achter een lijn. Twintig meter aan de overkant stond ook een lijn met daarachter de getallen 1 tot en met 6. Het voorste kind in de rij gooit met een dobbelsteen. Gooi je 3 stippen? Of het getal 3? Dan ren je met jouw stoepkrijt naar de overkant en zet je een kruis bij het getal 3. Vervolgens ren je terug en geef je de stoepkrijt door en is de tweede in de rij aan de beurt.

Kinderen rennen | Gratis Vector

Groep 2: Ook deze kinderen stonden in groepjes achter een lijn. Twintig meter aan de overkant stond ook een lijn met daarachter de getallen 2 tot en met 12. De groep 2 kinderen gebruikten niet de grote dobbelsteen, maar twee kleine dobbelstenen in een doorzichtig bakje. Het voorste kind schudt met de dobbelstenen en telt of ziet/herkent het totaal aantal gegooide ogen. Gooi je 5 + 6 stippen? Dan ren je met jouw stoepkrijt naar de overkant en zet je een kruis bij het getal 11. Vervolgens ren je terug en geef je de stoepkrijt door en is de tweede in de rij aan de beurt.

Aan het einde van de 'les' hebben we het aantal kruisjes geteld. Welk getal is het meest gegooid? Welk getal is het minst vaak gegooid?

De kinderen waren erg enthousiast en betrokken! Sommige kinderen herkenden de dobbelsteenstructuur direct. Sommige kinderen telden het aantal ogen. Sommige kinderen wisten nog niet hoe alle getallen heten en namen de dobbelsteen mee naar de overkant, keken welk getal er hetzelfde uitzag als wat zij gegooid hadden en plaatsten een kruis. Alle kinderen hebben met plezier en beweging geleerd op zijn of haar eigen niveau. Zie foto's in het album

Buiten spelen in de zon
3 juni 2021 door juf Astrid en juf Sannie

Mooie dagen... we hebben er even op moeten wachten maar genieten er nu volop van. Veel naar buiten en spelen in de zandbak. Anderen kiezen liever spelen op een kleedje in de schaduw. Het zonnige weer draagt in ieder geval bij aan ander buitenspel.

We hebben weer wat foto's in het album geplaatst.

Pin op School: Dagmar Stam praatplaten en tekeningen

Gym 1-6
1 juni 2021 door Juf Ellen

Vandaag met gym hebben wij een hobbeldebobbelbaan
met touwzwaaien gedaan, een parcours, gebalanceerd en met de skateboarden gespeeld.

Alleen en/of samen?
20 mei 2021 door juf Sannie

Veel sporten kun je alleen doen, maar samen is soms wel gezelliger. Sommige sporten kun je niet alleen doen, daar heb je bijvoorbeeld tegen- en/of medespelers voor nodig. Zoals bijvoorbeeld bij veel balsporten.

Vandaag tijdens de kring mochten de kinderen om de beurt een sport- of spelattribuut pakken en deze in de juiste hoepel leggen: sport of spel om alleen uit te oefenen of sport of spel om samen te doen. De kinderen wisten dit al heel goed. Niet alle termen waren bij iedereen bekend, maar juist leuk om op deze manier nieuwe woorden te leren.

De spullen hangen nu op de achterwand in onze klas, zodat we er nog veel naar kunnen kijken.

Zie foto's in het album.

De snelste zebra van de wereld
20 mei 2021 door juf Sannie

Vanmorgen las juf het prentenboek ´De snelste zebra van de wereld´ voor. Het is een grappig verhaal, geschreven door Youp van ´t Hek. Het gaat over een zebra die continu wedstrijdjes wil hardlopen. Het probleem is alleen, dat inmiddels niemand meer tegen zebra wil rennen... want hij wint áltijd. Dapper besluit tijger zebra te vertellen dat niemand tegen hem wil rennen. Dat vindt zebra prima! Hij wil graag tegen niemand rennen. Wie is niemand? Hoe ziet hij eruit? Zebra denkt dat niemand 'iemand' is, gelukkig hadden de kinderen uit onze groep het grapje wél snel door.
Aan het einde van het verhaal heeft zebra tegen niemand gerend en heeft niemand gewonnen. 'Heb ik dan verloren?', huilt zebra. Nadat zijn vrienden hem troosten en het hem nogmaals uitleggen, begrijpt zebra het dan eindelijk. 'Ben ik dan nog steeds de snelste zebra van de wereld?'. 'Ja, zebra, jij bent de snelste zebra van de wereld!'.

Bij sporten hoort hardlopen, wedstrijden, winnen, verliezen, aangemoedigd worden. Het kwam allemaal terug in dit verhaal. Tijdens het spelen/werken hebben de oudste kleuters 'De snelste zebra van de wereld' gemaakt. Dit deden zij met oliekrijt, ecoline, stempels en stift. Best veel werk hoor! Maar wat hebben ze hard hun best gedaan, je kunt het terug zien op de foto's. De laatste vier kinderen zijn volgende week donderdag aan de beurt.

Opening thema Sporten
19 mei 2021 door juf Astrid

Vandaag kwamen de kinderen binnen en zagen juf met wel hele gekke kleren aan. Ze weten dat juf wel eens gek doet, maar nu moesten ze wel even extra goed kijken. Wat was dat nu toch?. Het had te maken met ons nieuwe thema. Juf had er ook een raadsel bij. Ra, ra wat zal ons thema zijn? En ja hoor, ze kwamen eruit. We gaan werken over sporten en natuurlijk de komende tijd ook zelf veel bewegen en doen. Maar van welke sporten had juf nu eigenlijk allemaal kleding aan? Later op de ochtend stond er iets met een doek erover. Voorzichtig voelen...wat zal het zijn? Stijn trok de doek eraf...en daar stond een sporttas die goed gevuld was. Om de beurt mocht een kind er iets uithalen. Wisten ze al wat het was? Welke sport hoort erbij en hoe gebruik je het? De kinderen waren heel betrokken. Het gaat vast weer een leuk thema worden. En in de tijd van EK zwemmen, EK voetbal en de komende Olympische Spelen is het een passend thema.

Bewegingsonderwijs 18-5
18 mei 2021 door Juf Ellen

Neem een kijkje in de gymles van vandaag

Lente
16 april 2021 door Juf Sannie en juf Astrid

Waar we vorige week het thema ‘De Gruffalo’ hebben afgerond, werken we sindsdien rondom het thema ‘De lente’.

Van de week hebben we kuikentjes in de klas gezien, juf Suzanne van groep 1/2 e had deze meegenomen.

Gisteren hebben we een verhaal gehoord bij de Bas kijk- en vertelplaat ‘Bij de sloot’. Dit ging over Bas en Marieke die bij hun opa en oma op de boerderij gingen logeren. Met een schepnet mochten zij gaan vissen bij de sloot. Wat vingen zij? Kikkerdril! We hebben gesproken over de levenscyclus van de kikker en hier ook een liedje over geleerd:

https://youtu.be/PyJqsUjpL18

Pin op School: Dagmar Stam praatplaten en tekeningen


Later heeft een groepje kinderen in de bouwhoek zelf een sloot gebouwd. De omheining werd gemaakt van blokken en een vuilniszak werd als water gebruikt. De andere kinderen vulden de sloot door lelies, kikkers, kikkerdril, eenden, pulletjes en bloemen te tekenen/knutselen. Wat een samenwerking!


Oh en verder... ja, verder zijn wij natuurlijk hartstikke druk met iets geheims. Iets dat donderdag 22 april meegegeven gaat worden en daarna thuis nog een paar weken goed verstopt mag worden...

Pasen op school
1 april 2021 door juf Sannie en juf Astrid

1 april: De dag waarop de kinderen juf Sannie in de maling namen... maar ook de dag waarop wij Pasen vierden op school. De prachtig versierde tasjes mee naar school (echt, wat een moeite had iedereen gedaan, enig!), eieren zoeken in de kerktuin, de Paaslunch in de klas, luisteren naar het Paasverhaal. Vandaag was echt een gezellige dag. De kinderen zeiden ze het zelf ook tijdens de lunch: 'Juf, dit vind ik echt zó gezellig!'.

We hebben voor jullie een filmpje gemaakt van deze dag, deze hebben we naar jullie gemaild.

Ook staan er weer foto's in het album.

Veel kijkplezier en zalig Pasen gewenst!

Tom Van Grieken on Twitter: "Zalig Pasen! ????????… "

Paasgym 30-3-21
30 maart 2021 door Juf Ellen

Vandaag hebben wij Paasgym gedaan: https://www.magisto.com/video/bgEbJl0KHD4wBBtpYw?l=vsm&o=i&c=c

Gym 23-3-21
23 maart 2021 door Juf Ellen

Neem een kijkje in 1 van onze gymlessen: https://www.magisto.com/video/OlkdJFQFRjE0RkFnCzE?l=vsm&o=i&c=c

Hoera! De zandbak open!
19 maart 2021 door Juf Astrid en juf Sannie

Eindelijk een zonnetje vandaag. En dat betekent bij ons... de zandbak open! Daar hebben de kinderen vandaag van genoten zeg.

Verder hebben we de afgelopen dagen geoefend voor ons toneelstuk ‘De Gruffalo’, hebben we vlinders gevouwen voor het decor, hebben we gerijmd op ‘Gruffalowoorden’ en hebben de oudste kleuters gewerkt aan de hand van de kiesposter.
Er staan weer foto’s van de afgelopen dagen in het album. Veel kijkplezier!

Lentebloemen
16 maart 2021 door Juf Astrid en juf Sannie

Vandaag ontdekte de Gruffalo allemaal mooie lentebloemen in het bos. Een sneeuwklokje, een narcis, een krokus en een tulp. We keken naar de kleur, hoe zouden ze ruiken en nog veel meer. Van elke bloem hadden we een kaartje en deze namen we mee naar buiten. In de tuin van de pastoor gingen we deze bloemen zoeken. ''s Middags kreeg elk tweetal een tulp die ze mochten ontleden. Voelt het ruw, glad, wat plakt er op je vingers? We hadden echte onderzoekers in onze groep. Alle onderdeeltjes werden bij het juiste plaatje gelegd. Ze waren zo enthousiast en wat hebben ze weer veel geleerd!

De 'g-tafel'.
12 maart 2021 door juf Astrid en juf Sannie

Deze week hebben wij met juf Astrid de letter 'g' van 'gruffalo' geleerd. We kennen het klankgebaar en we hebben geleerd goed te luisteren bij welk woord je de 'g' aan het begin hoort.

Sinds vandaag hebben we ook een 'g-tafel' in de klas. De kinderen mogen van thuis iets meenemen waar zij aan het begin de 'g' horen. Het leukste is natuurlijk dat zij echt zelf op zoek gaan thuis en dus ook zelf ontdekken of het woord daadwerkelijk met de 'g' begint.

Sommige kinderen hadden gisteren al goed geluisterd en dus vandaag al iets meegenomen.
Thies: gras
Mees: gruffaloboek
Simon: gum
Nanou: gouden tas en geld
Lizzy: glitternagellak
Lynn: groen bakje
Senna: geurkaars

Wat leuk dat jullie al zo betrokken zijn! Er kan nog meer bij hoor. Dus de hele volgende week kan de 'g-tafel' aangevuld worden.

Thema 'De Gruffalo'
5 maart 2021 door juf Sannie en juf Astrid

Een nieuwe periode en dus een nieuw thema in de klas. De komende tijd gaan wij het hebben over ´De Grufallo´, naar het bekende prentenboek van Julia Donaldson. De Gruffalo gaat over een muis die op zijn reis door een donker bos allerlei gevaarlijke dieren tegenkomt. Met opschepperij en sterke verhalen over de angstaanjagende, zelfverzonnen Gruffalo weet de muis al zijn natuurlijke vijanden het bos uit te jagen. Maar dan komt hij ineens oog in oog te staan met de echte Gruffalo

We zijn pas deze week begonnen met dit nieuwe thema, maar wat hebben we al veel gedaan en geleerd. Wisten jullie dat:
- Thies op papier heeft gelegen en dat Ties hem omgetrokken heeft? Zo hadden we direct een mooi model voor onze eigen Gruffalo.
- Olivia deze Gruffalo daarna heeft uitgeknipt en dat Romée, Jip, Kai en Sam hem vervolgens getamponeerd hebben met bruine verf?
- Nanou het gezicht van de Gruffalo gemaakt heeft?
- Emmaly, Jax en Thies de klauwen, de stekels en de zwarte tong geknutseld hebben?
- Deze Gruffalo nu als groepswerk aan de wand hangt?
- Het boek op rijm is en wij dus ook versjes leren?
- Het verhaal zich afspeelt in een bos en wij dit met onze verteltafel nagemaakt hebben?
- Wij deze week slangen, bomen en uiltjes geknutseld hebben? Die komen namelijk ook in het verhaal voor.
- De dieren in het boek allemaal bang zijn? En wij daarom met de Kanjertraining vooral over de gele pet hebben gepraat?
- Wij allemaal de witte pet op mochten, zodat onze 'dappere ik' mocht vertellen waar wij bang voor zijn?
- Wij liedjes hebben gezongen over 'bang zijn'.
- Wij in tweetallen (knietje-knietje) gerijmd hebben op de dieren uit het boek: muis, vos, uil en slang.
- Wij geleerd hebben dat een woord rijmt wanneer deze aan het eind hetzelfde klinkt.
- Wij ook hebben geleerd dat je kunt zíen wanneer een woord rijmt, doordat de laatste letters hetzelfde zijn.
- Wij Gruffalo's hebben geverfd en gestempeld.
- Wij tijdens de gymles 'Gruffalo, kom uit je holletje!' hebben gespeeld?
- Wij de komende weken toneelles krijgen vanuit Toonbeeld Castricum?
- Zij ons gaan helpen met het opzetten van een toneelstuk over de Gruffalo?
- Wij dit toneelstuk te zijner tijd uiteraard op een bepaalde manier gaan delen met jullie?
- groep 2, naast het werken rondom dit thema, ook twee keer per week zelfstandig werkt a.h.v. een keuzeposter?
- groep 2 ook één keer per week in hun klank- en vormenboekje werkt ter voorbereiding op groep 3?
- Wij deze week weer heerlijk samen hebben gespeeld en geleerd. En dat daar niet genoeg opsommingstekens voor zijn?
- Er weer foto's klaarstaan in het album?

Wij wensen jullie een gezellig weekend! Maandag gaan we weer enthousiast verder met dit leuke thema.

Lemniscaat De Gruffalo (prentenboek). 4+