Nieuws uit groep 1-2d

Pietengym
29 november 2022 door Gymjuf Ellen

Vandaag het examen van de Pietengym. Alle Pieten zijn geslaagd!! Goed gedaan allemaal

Speculaasjes bakken
25 november 2022 door Juf Astrid & juf Sannie

‘Speculaasjes bakken, werk voor lieve Piet, want de Sint die bakt er niks van… recepten kent hij niet! Maar wij kunnen helpen, échte koks zijn wij. Wat zullen we maken? Verzin er nog wat bij…’. Dit liedje hebben wij deze week geleerd. We hebben hem toegevoegd aan de Kidspagina van 123Zing!. Leuk om ook thuis eens te beluisteren.
Vandaag hebben wij zelf speculaasjes gemaakt, want wij bakken er wél wat van hoor. Een grote oven op wielen leenden wij van de praktijkklas. Onze bakpieten hebben goed geholpen bij het gehele proces; van het afwegen van de ingrediënten tot het kneden van het deeg, tot het afstrijken van de koekjes tot het afwassen- en drogen van de benodigde materialen. En zo stond deze vrijdag bijna helemaal in het teken van dit smakelijke leerproces. De kinderen mochten kiezen of ze hun speculaasjes mee in de trommel wilden, of op school wilden opeten. Warm zijn ze natuurlijk het lekkerst, dus u kunt zich voorstellen dat er weinig mee naar huis zijn gegaan. En ze waren, terecht, zo trots. Onze hulpjes van deze week, Mink en Misha, zijn met de resterende koekjes langs de meesters en juffen gegaan om uit te delen.

Aan het einde van de dag hebben we ook nog onze (gym)schoen gezet bij de ‘open haard’. Voor de zekerheid met het raam open gezongen. 1/2 d gaat natuurlijk voor maximaal rendement! Maandag maar eens kijken of we twee kaatseballen in een net vinden…

Sinterklaashuis
24 november 2022 door juf Astrid en juf Sannie

Vandaag hebben wij toch wel zo'n leuke dag gehad. Samen met de andere kleutergroepen hebben wij een uitstapje gemaakt naar het Sinterklaashuis in Bergen/Schoorl.
We werden buiten hartelijk ontvangen door verschillende pieten. Elke piet nam een groep mee naar binnen en onze klas mocht starten met Pietengym: cadeautje mikken in de schoorsteen, balanceren over daken, sla-ommen... Daarna hebben wij verschillende ruimtes bezocht: de slaapkamer van Sinterklaas en hoofdpiet, de slaapkamer van de pieten, de eetzalen, de pakjeskamer. Ook heeft ieder kind een stukje taaitaai versierd en hebben we vragen gesteld aan Sinterklaas. We zijn zelfs met hem op de foto geweest! Bij vertrek zongen we samen nog wat Sinterklaasliedjes en met een hand en mond vol pepernoten liepen wij weer terug naar de auto's. Hulpouders, nogmaals bedankt voor het mogelijk maken van dit uitje.

Ook morgen gaan we er weer een gezellige dag van maken, we gaan namelijk speculaas bakken in de klas. En aan het einde van de dag mogen de kinderen hun schoen zetten op school. We zetten de gymschoen, dus uw kind hoeft morgen niet op drie schoenen naar school te komen :).

Het album is weer gevuld hoor, veel kijkplezier!

Sinterklaashuis Bergen

Hij is er weer!
18 november 2022 door juf Astrid en juf Sannie

Geen ontkomen meer aan; de kinderen ademen Sinterklaas en ook bij ons in de klas leeft het al echt. Waar we enerzijds de gezellige aspecten van deze tijd meepikken, proberen we aan de andere kant de rust te bewaren door bijvoorbeeld niet dagelijks het Sinterklaasjournaal in de klas te kijken. Op maandag kijken we wel het weekoverzicht.

Natuurlijk is er ook weer een themahoek; de nieuwe boot van Piet Hein Klein. Deze moet nog wel een naam krijgen, maar dat kunnen de kinderen uit onze klas vast wel verzinnen. In onze boot hangt een zak aan een katrol (de pieten vinden het erg leuk om de zak te vullen met cadeaus en deze te hijsen of juist te laten zakken). Ook heeft onze boot een anker. En zo leren we weer nieuwe begrippen.

Verder lezen we verhalen en zingen we liedjes over Sinterklaas, rekenen we met pepernoten, doen we luisterspelletjes in de kring, lezen we plattegronden af van het digibord (zodat we weten in welke schoorsteen we de cadeautjes moeten gooien) en spelen we tijdens de gymles 'schoorsteentikkertje'. Uw kind kan u vast vertellen hoe dit tikspel gaat.

De komende weken staat er nog veel meer gezelligs op de planning; we gaan bakken in de klas, brengen een bezoek aan het Sinterklaashuis, mogen onze schoen zetten, we gaan de letter 'S' van Sinterklaas leren en nog zoveel meer...

Neemt u weer even een kijkje in het fotoalbum?

Fijn weekend!

Sinterklaas 2016, Blond Amsterdam. | Sinterklaas, Blond amsterdam,  Schilderij met steentjes

Schimmenspel: nachtdieren
3 november 2022 door juf Astrid en juf Sannie

Afgelopen weekend is de wintertijd ingegaan. ‘s Avonds is het weer wat ‘eerder’ donker en dat past natuurlijk helemaal bij waar wij het nu in de klas over hebben: licht en donker.
In het boek ‘Snel naar huis kleine muis’ is het ook donker. Kleine muis wil zijn thuis vinden, maar zal dan eerst de nachtdieren moeten passeren. De nachtdieren uit het boek hebben we nagemaakt als lampion. Wat hebben de kinderen ontzettend hard gewerkt, want zo goed als alle lampionnen zijn al af. In ons bijlokaal hebben we een speciaal ‘donker hoekje’ gemaakt. Onder een tafel met kleden mogen de kinderen om de beurt spelen en ontdekken met de lichtbak (* zie foto’s in album).
Ook in de kring hebben wij het over licht en donker. Gisteren hebben we met juf Astrid een soort schimmelspel gedaan: een lamp schijnend op een groot wit laken en daarachter figuren van nachtdieren. Welk dier zie je? Raden maar! Natuurlijk hebben we dit ook nog even met de kinderen gedaan. Goed kijken naar de schaduw, wie zit er achter het doek?

Verdergaand op het boek ‘Snel naar huis kleine muis’ leren we wetenswaardigheden over de nachtdieren die kleine muis tegenkomt. Vandaag hebben we gelezen over de vos en nu weten wij bijvoorbeeld dat een mannetjesvos een rekel heet en een vrouwtjesvos een moer. We leerden ook dat de vos behoort tot de familie van de hondachtigen. Vossen kunnen heel goed horen en ruiken. Vandaag bij juf Sannie speelden wij eventjes alsof wij zelf vossen waren. In de kring deden wij een spel waarbij wij de oren goed moesten spitsen. Ogen dicht allemaal. Juf zit verscholen en maakt geluid met iets uit de klas. Wat hoor je? De schaar. Heel goed! En nu? Geklop op de tafel. Ik geloof dat wij 24 vosjes in de klas hebben, want dit spelletje konden jullie prima. Daarna ook nog even met de ogen dicht geroken als een vos. Kaneel, speculaaskruiden, appel… ja hoor, alles raak geroken! Morgen gaan we de marter behandelen, want daar willen we ook wel meer over te weten komen…

Verder zingen we tussendoor gezellig Sint Maartenliedjes, liggen er tijdens de inloop weer leuke spelletjes klaar, verliest de kastanjeboom op het plein steeds meer blad, spelen de kinderen buiten heerlijk met de bergen bladeren, komt morgen meester Herman weer op bezoek voor een muziekles en hebben wij deze week een snuffelstagiaire in de klas (juf Roos).

Thema licht en donker: ‘Snel naar huis kleine muis’.
28 oktober 2022 door Juf Astrid en juf Sannie

Wat zijn we enthousiast gestart. We hadden deze eerste week een druk, maar leuk programma. Na alle vakantieverhalen van de kinderen gingen we aan het werk. Er wordt veel geprikt. U raadt vast waarvoor. De een maakt een marter, de ander een vos, uil, kat, vleermuis of kraai. Op 11 november komen ze vast allemaal bij u langs.
Bij de inloop deze week zijn we blij met de meegebrachte kastanjes. We maken afbeeldingen na en moeten daarbij heel goed kijken en tellen. Ook doen we een spelletje met doppen. Zo leren we dat spelletjes leuk en gezellig zijn, ook als je verliest. We oefenen het knippen. We knippen de eekhoorns uit en die wordt steeds groter. Ja en dat allemaal in het eerste kwartiertje van de dag.

Woensdagochtend zijn we met ons nieuwe thema ‘licht en donker’ gestart. In een heel donker kamertje in de school las de mevrouw van de bibliotheek het boek: ‘Snel naar huis, kleine muis’ van Britta Teckentrup voor. Dit kon alleen met een zaklamp erbij, anders zagen we niets. Best wel een beetje spannend! In dat boek kwamen “heel toevallig” alle nachtdieren langs die wij zo mooi voor Sint-Maarten aan het maken zijn. Donderdag kwam de schoolfotograaf. Alle kinderen zijn alleen op de foto gegaan, maar ook is er een klassenfoto in de tuin van de pastoor van onze groep gemaakt. Timo, die binnenkort bij ons in de groep komt, staat ook al op deze foto.
Vandaag sloten we de week af met luizen pluizen (hulpouders bedankt!) en hebben we verder gewerkt aan onze lampionnen.

Zo slim als Anansi
14 oktober 2022 door juf Sannie en juf Astrid

In het kader van de Kinderboekenweek hebben wij het in de klas vooral over het boek 'Anansi de spin, sterker dan olifant' van Iven Cudogham. Anansi leerde ons o.a. dat je door slimme ideetjes soms verder kunt komen dan door sterk en groot te zijn. Anansi is een échte, slimme spin. Dit vindt hij dan ook zeker van zichzelf.

Gisteren waren wij ook slimme spinnen. In de kring deden wij het volgende rekenspelletje:
Om de beurt mocht een kind op de tafel in de kring klimmen en zich klein maken als Anansi de spin. Handen voor de ogen, want bij dit spelletje moet je goed 'voelen' in plaats van 'kijken'.
Een ander kind geeft de spin pootjes (maakt de knijpers met zwarte chenilledraad vast aan de trui van de spin). Anansi raadt, zonder te kijken, hoeveel pootjes hij heeft gekregen. Klopt het aantal? Kijk maar op tafel en controleer zelf. Er waren in totaal tien pootjes. Er liggen er nog drie op tafel. Hoeveel zitten er dan op jouw rug? (* slim trucje!) Klopt het met het aantal dat je in eerste instantie 'gevoeld' had? We eindigden het spelletje met acht pootjes, want een échte spin heeft natuurlijk acht poten.

En verder bij ons in de groep:
- speelt groep 2 'slimme spelletjes' (smartgames);
- zijn we tijdens de Kinderboekenweek meermaals voorgelezen door kinderen uit unit 8;
- hebben de kinderen zelf de lianen en junglebladeren voor de Anansihoek geknutseld;
- zijn we woensdag naar de theatervoorstelling 'Het muizenhuis' van Toonbeeld in Castricum geweest (en was dit erg leuk!);
- maakte groep 1 olifantjes (uit het boek Anansi) van bordjes en leerden zij hierbij zelf een muizentrappetje (slurf) te maken;
- hebben de kinderen uit groep 2 een motorische lateralisatie oefening gedaan waarbij zij op muziek met twee handen tegelijk de bladeren van de palmboom van olifant tekenden. Deze zelfde oefening hebben we deze week met groep 1 herhaald maar dan met de walvis uit het boek van Anansi;
- hebben alle kinderen van groep 1 en 2 een spinnenweb geweven en daarin een zelfgevouwen Anansi spin geplakt;
- hebben we het liedje 'Kriebelbeestjesdans' geleerd (deze staat weer voor u klaar op de kidspagina van 123Zing!);
- doen we rekenspelletjes met kastanjes en eikels (tellen/meer/minder/evenveel);
- leerden we de letter 'w' van walvis (thema Anansi) en bedachten we woorden waar je aan het begin de 'w' hoort;
- hebben we gemeten met lianen (thema Anansi): van groot naar klein, klein naar groot, even groot...;
- kwam Menno, de man van juf Astrid, langs om te vertellen over de walvis. Hij leerde ons deze weetjes: de walvis houdt van samen zijn (kudde), spuit water uit zijn rug als fontein, is geen vis maar een zeezoogdier (levend jong dat melk drinkt), praat door soort zingen (echolocatie), heeft geen tanden maar baleinen. Deze laatste had Menno meegebracht. Hij leerde ons ook een lied: 'Wat weet je dan van de walvis?';
- praten, zingen, leren en werken wij in de klas natuurlijk ook over de herfst. Veel kinderen hebben iets vanuit de natuur meegebracht. Leuk hoor! We gebruiken dit o.a. voor onze kringspelletjes en voor onze 'Loose parts hoek';
- hebben wij 'bosdierengebaren' geleerd: de beer, de eekhoorn, de egel en het hert (vraag uw kind dit maar eens voor te doen);
- heeft C-Jay ons een roggenei laten zien, gevonden op het strand van Texel;
- hebben we vandaag de Kinderboekenweek afgesloten met onze jaarlijkse boekenmarkt. Wat was het een gezellige middag met al die kleedjes, boekjes en portemonneetjes. De kinderen werden begeleid door de leerlingen uit unit 8. Sommige kinderen zijn met meer boeken naar huis gegaan dan dat ze aankwamen... lekker lezen deze herfstvakantie!


In ons album kunt u de foto's van ons thema bekijken. Meer foto's kunt u vinden in het album bij de vorige blog.

Wij wensen u een fijne herfstvakantie!

Anansi de spin sterker dan Olifant (thematitel KBW22) - Kinderboekenjuf.nl

Kinderboekenweek
7 oktober 2022 door Juf Sannie en juf Astrid

In het kader van de Kinderboekenweek hadden wij vandaag een viering in de kerk met dit jaar het thema: ‘Gi-ga-groen’. In de klas werken we binnen het thema over het prentenboek ‘Anansi de spin, sterker dan olifant’. Dit boek van Iven Cudogham gaat over de spin Anansi, die door slim te zijn en samen te werken uiteindelijk ‘sterker’ blijkt dan olifant.
In ons foto-album kunt u weer zien waar wij zoal mee bezig zijn in de klas.

Schoolreisje
28 september 2022 door juf Astrid en juf Sannie

Door de regen toch maar de schoolreisjeplannen omgegooid en naar Monkeytown in Uitgeest gegaan. Dit werd gelukkig goed ontvangen want de kinderen stonden te juichen toen zij dit hoorden.
We hebben een heerlijke ochtend gehad. Rode konen van het klimmen, klauteren en glijden. Dit laatste deden we ook vanaf een héle spannende glijbaan met 'vrije val'. Sommige kinderen durfden niet alleen, maar wél met juf. En daarna toch wel zelf proberen. Stoer hoor!
We hebben genoten van elkaar, van speelplezier, van lekkernijen als chips, patat en een ijsje toe. Riv bij vertrek: 'Ohhh juf, is het feestje nu afgelopen?'. Helaas wel Riv, maar we hebben weer een fijne herinnering gemaakt samen. In ons album kunt u de foto's bekijken. Ook kunt u een kijkje nemen in de albums van de andere kleutergroepen.
Ouders die vandaag hebben geholpen met rijden en begeleiden, bedankt voor uw hulp!

Ballenbakballen 70mm 4-kleurenmix - 1000 stuks

De viool
26 september 2022 door Juf Astrid en juf Sannie

Vrijdag kwam meester Herman weer in de klas muziekles geven. Regelmatig brengt hij een muziekinstrument mee en dit keer de viool. De viool is een strijkinstrument met vier snaren en wordt meestal met de strijkstok bespeeld. Aan de strijkstok zitten geen snaren, maar paardenharen! Leuk weetje toch? Een aantal kinderen mocht de viool bespelen. Zie foto’s in het album.

Vormen en kleuren
21 september 2022 door Juf Astrid en juf Sannie

Vorige week de vormen en een aantal kleuren geleerd. Deze week er veel oefeningen mee gedaan. Bij de inloop bijvoorbeeld 2 leuke spelletjes. Bingo met kleuren en vormen en speuren welk rondje hoort bij welke taart? En over taart gesproken. We hadden ook een jarige job. Brend werd 5 jaar. Tijdens de werklessen hebben we gemeten met strookjes. Zo maakte ieder kind een lijst om zijn blad. Nu nog een leeg schilderij, maar volgende week zijn ze vast niet leeg meer. Woensdagochtend hebben we ook nog groep 8 uitgezwaaid omdat ze op kamp gingen. We zagen de grote zus van Dorian voorbijkomen.


Alles heeft een vorm
16 september 2022 door juf Astrid en juf Sannie

Vorige week openden wij met de hele school het nieuwe thema: ‘De Gouden Kunstweken’. Juf Helga kwam als echte kunstschilder officieel het thema aankondigen. Twee kinderen uit groep 7 mochten daarbij het lint (met de schorten) doorknippen. Het doel van de Kunstweken is om de leerlingen te inspireren tot het maken van een écht kunstwerk. Dat doen we door hen kennis te laten maken met bijzondere kunstenaars. Voor onze klas is dat dit jaar: Piet Mondriaan. Wij leggen hierbij de focus op kleuren en vormen. Elk kind krijgt een persoonlijk online Museum waarin het eigen kunstwerk kan worden bewonderd door familie en vrienden. In de Museumshop kan desgewenst een afdruk worden besteld op bijvoorbeeld een placemat, kaart, mok, etc.
Bij juf Astrid hebben de kinderen aan het begin van de week allemaal een eigen Mondriaan gemaakt. Ook hebben we een versje over Piet Mondriaan geleerd (* zie foto in album). We hebben filmpjes gezien waarin we leerden wie Piet Mondriaan was, hoe hij te werk ging en wat zijn werk kenmerkte.
Geleidelijk gaan we over in kleuren in vormen en werken we in eerste instantie vanuit de primaire kleuren: rood/geel/blauw.
Vanmorgen tijdens de (Engelse) gymles deden we een renspel waarbij we naar blue/yellow of red renden. Dit deden we ook met the circle/triangle/square. Spelenderwijs leren we de kleuren en vormen dus ook in het Engels.
Verder mochten we vandaag de iPads lenen van groep 3. In groepjes zijn we door de school op zoek gegaan naar vormen en hebben we hiervan foto's gemaakt. We ontdekten dat álles eigenlijk een vorm heeft...

Woensdag 5 oktober begint de Kinderboekenweek 2022, met dit jaar het thema: 'Gigagroen'. In de aula hebben we vandaag al geoefend voor de kerkviering van vrijdag 7 oktober.

Ons album is weer gevuld met foto's, neemt u vooral een kijkje. Fijn weekend gewenst!

Deze week...
9 september 2022 door juf Astrid en juf Sannie

Deze week zijn wij verder gegaan met groepsvorming. We hebben gepraat over onze overeenkomsten en de verschillen tussen elkaar. Aan de hand van de prentenboeken 'Was ik maar' en 'Mag ik meedoen?' hebben we het gehad over dat we allemaal anders zijn, dat we goed zijn zoals we zijn en ook dat iedereen erbij hoort. Dit komt terug in onze verhalen en spellen van de Kanjertraining. De kinderen weten goed welk gedrag bij welke kleur pet hoort. Om het schooljaar gezellig te laten verlopen zijn er ook afspraken nodig, zodat we weten wat we van elkaar kunnen en mogen verwachten. Zo gelden er niet alleen afspraken in de klas, maar ook op het schoolplein en bij de wc's.
De afgelopen twee weken hebben alle kinderen alvast hun verjaardagsmuts geknutseld. Zo konden we meteen leren hoe je de lijmkwast vasthoudt, waar de plakselpotjes liggen, dat we insmeren op onze placemat en niet op ons werkje en hoe en waar we de knutselspullen weer opruimen.
Aan de hand van de meegebrachte schatten in de schatkist hebben we elkaar wéér een beetje beter leren kennen. Nu weten we bijvoorbeeld waarom juffrouw Sannie zoveel waarde hecht aan haar kettinkje, dat Brend van zijn vader op vakantie een bal heeft gekregen, wat Romée haar lievelingsspelletje is en waarom het potlood van Toni zo bijzonder is (gekregen van zijn oma uit India, wanneer het potlood op is kun je de zaadjes binnenin het potlood planten. Een potlood met een speciaal verhaal, leuk hoor Toni!).
Vandaag kwam meester Herman zijn eerste muziekles van dit jaar geven en hebben we kennis gemaakt met de guir. Dit is een slaginstrument met een raspend geluid. Ieder kind heeft de guiro even mogen uitproberen.
Verder speelden we vanmorgen, nadat we onze wc-afspraken bedacht hadden, wc-tikkertje tijdens de gymles. Vanmiddag hebben we nog een rekenles gedaan met buurgetallen. Drie kinderen kregen een getal, liepen op de muziek door de kring en wanneer de muziek stopte, zochten ze elkaar op, vertelden ze elkaar welk getal ze zelf hadden, overlegden ze en gingen ze in de volgorde van de telrij staan. In het begin leek de activiteit iets te hoog gegrepen, maar ineens viel het kwartje, hadden de kinderen het goed door en er veel plezier in. Aan het einde van de dag werd het nog gezelliger in de klas, want toen kregen we bezoek van leerlingen uit groep 4.

Gisteren hebben we de brief over schoolreisje verstuurd. Er hebben zich al 6 ouders opgegeven om te rijden en begeleiden, we zijn dus rond. Fijn, zulke snelle en enthousiaste reacties!

Het waren weer fijne dagen samen, met vandaag een heuse wiebelbillendag, want de kermis is begonnen... de zin- en zenuwkriebels werden natuurlijk wel gevoeld. Fijn kermisweekend allen!

De eerste week
2 september 2022 door juf Astrid en juf Sannie

De eerste week van het nieuwe schooljaar zit er alweer op. Voor sommige kinderen terug in de vertrouwde klas, voor anderen echt een nieuwe start. Dinsdag was het direct al feest, want toen was Valerio jarig! We hebben dit jaar de inrichting van het lokaal veranderd en er zijn ook wat nieuwe hoeken bijgekomen. Zoals de Playmobilhoek en de hoek waar je kunt spelen met loose parts. We hebben een nieuwe zand-/watertafel én een nieuwe Haagse blokkenset in de grote bouwhoek met mooie planken, waarmee we bijvoorbeeld verdiepingen kunnen bouwen. U begrijpt wel dat de kinderen weer enthousiast aan het spelen en ontdekken zijn geweest. Want 'nieuw' lonkt extra natuurlijk.

De eerste weken noemen wij ook wel 'de gouden weken'. Het zijn de weken waarin het accent ligt op groepsvorming, ons goed voelen in de groep, samenwerken en elkaar (nog beter) leren kennen. We gebruiken hier onder andere spelletjes van de Kanjertraining voor. Zo hebben we gisteren een kennismakingsspel ('De lange slinger') gedaan, waarbij er een kind in de kring mocht komen staan en iets over zichzelf mag zeggen. Bijvoorbeeld: 'Ik heb een zusje'. Heeft een ander dat ook? Dan komen diegenen ook in het midden staan en geven een hand. De laatste die erbij komt staan mag vervolgens weer iets over zichzelf zeggen. Wie heeft dat ook? Die sluiten aan. En zo gingen we door totdat de slinger (kring) rondgemaakt werd. Door dit spelletje leerden we o.a. dat Valerio een hond heeft en Brandon een gitaar. We weten nu wie er van macaroni houdt en wie er thuis een speelgoedbrandweerwagen heeft. Maar we leerden vooral dat, ondanks we allemaal uniek zijn, we best het een en ander met elkaar gemeen hebben. Volgende week willen we hiermee verder gaan en daarom staat er in ons bijlokaal een 'schatkist'. De kist is nu nog leeg. De kinderen mogen vanaf volgende week allemaal iets van thuis meenemen en in de schatkist leggen. Volgende week donderdag gaan we kijken wat erin de schatkist zit en raden van wie wat is. Wanneer geraden is bij wie welk voorwerp hoort, mag diegene er zelf iets over vertellen. Het is leuk als de kinderen iets kiezen wat hen kenmerkt, waar ze van houden of iets waar bijvoorbeeld een verhaal of herinnering bij hoort.

Verder hebben we deze week veel gezongen, zo hebben we een nieuw goedemorgenliedje (Hé, hoi, hallo en goedemorgen' - te vinden op Youtube), een nieuw verjaardagslied ('Hiep, hiep, hoera') en het liedje 'De vriendenslinger' geleerd. Deze twee laatste liedjes staan klaar voor u op de Kidspagina van 123Zing!.

Vanmorgen tijdens het eten en drinken gingen we turven hoeveel kinderen ' a banana', 'an apple', 'watermelon', 'blueberries', 'a cookie', 'cucumber' etc. mee hadden. Dit doen we regelmatig, zodat we de etenswaren in het Engels leren. Maar door te tellen, te turven en te vergelijken zijn we ook rekenend bezig geweest. Want waarvan is het meeste meegebracht? En het minste? Wat is in de kolom een hoog getal en wat is een laag getal? Hoe kun je op een snelle manier zien dat er zeven geturfd zijn (5-tal + 2)? Erg knap dat de kinderen dit al zo goed konden.



Wij hebben veel zin dit jaar en gaan er weer een leerzame en gezellige tijd van maken samen.
Het album naast deze blog hebben we weer gevuld met foto's.
Fijn weekend!

De eerste dag van 1-2d
30 augustus 2022 door Juf Sannie en juf Astrid

Sommige kinderen vonden het nog wat spannend, anderen stapten dapper zo de klas in. Juf heeft de eerste dag wel heel veel verteld. Er zijn zoveel regeltjes! Maar gelukkig zijn de kinderen ook aan het woord geweest. Aan de hand van een meegebrachte foto vertelden ze over hun vakantie. Wat hadden ze veel leuke dingen gedaan. Wandelen in de bergen, een vlucht in een klein vliegtuigje, kijken naar een musical, marshmallows roosteren, hoog in de bomen klimmen in een klimpark, zwemmen, op een kameel zitten. Ook waren ze verwend met een mooie regenboogbal of iets lekkers. Gewoon te veel om op te noemen. Wel nog leuk om even te vermelden is dat Temmy een lief zusje heeft gekregen. Deze dag zijn we ook met de groep een rondje door de school gaan lopen. We weten nu waar juf Helga zit, waar de aula is enz. Natuurlijk hebben we ook binnen en buiten gespeeld. Van het buitenspelen en het 10-uurtje zijn foto's te zien op de site. Misschien leuk om die even te gaan kijken. Al met al zijn we lekker gestart.